2025
16/6 - 2025
Hej, grannar!
Igår kväll hade vi styrelsemöte efter att ha haft uppehåll i juli. Vi var fulltaliga och vi fyllde de 2h vi brukar ha möte. Grundvattennivån ser fortsatt låg ut. För hela länet. Så ett fortsatt solidariskt sparsamt användande av dricksvattnet är nödvändigt. Som Uppsala kommun skriver till sina användare av det kommunala vattnet - det är till för mat och hygien. De genomför nu en stor kampanj med information om hur man kan använda regnvatten till att toppfylla pooler och vattna växter och grödor, även hur man kan vara sparsam på smarta sätt. Åtgärder varje enskild kan göra.
Vi har ju inte kommunalt vatten utan skall hushålla med det vi själva pumpar upp i vattenverket. Nivån i vattenverket har hållit en bra nivå senaste veckorna och vi har inte behövt ytterligare tankbilar. Under Midsommar och vid två tävlingshelger, BPO och ProAm fick vi ta in några lass med tankbil.
I juni bestämnde vi att sätta ihop en arbetsgrupp som bara ska koncentrera sig på vattenförsörjningen. Nu har den gruppen bildats och de har haft ett första möte. De redogjorde vad som behövs göras och i vilken turordning. Offerter för att ställa iordning det större vattenmagasinet är redan beställda. Vi har fått en handläggare på Uppsala kommun som kommer kunna svara på de frågor vi har till dem vilket underlättar i det långsiktiga arbetet med vatten och den vattendom vi har och vad som kan komma att beviljas i framtiden. Det arbetsgruppen också jobbar med är iden om en ytterligare grundvattenpump. Vi får i dagsläget upp lite mindre än vad vi får ta upp och vår förhoppning är att kunna öka tillflödet något (upp till max) och att vi får en större driftsäkerhet med två pumpar. Företaget som satte ner den nya pumpen är kontaktade och skall se vad som går att genomföra. Det ska också bytas till en modernare mätare för inkommande råvatten så vi har en bättre kontroll.
Vi önskar att alla kollar sina fastigheter om det finns små onödiga "läckor". T ex läckande säkerhetsventiler eller en toalett som står och rinner lite hela tiden, blir många kubik vatten på ett år i onödan. Är man inte i sitt hus på ett par veckor, kolla om vattenmätaren rört sig sedan ni var där sist. då kan man ana att det är en läcka någonstans. Ta en bild på mätaren innan ni åker därifrån och jämför när ni är tillbaka.
Gatubelysningen som var trasig är åtgärdad. Ett par lampor till skall fixas.
Vändplanerna som behövdes åtgärdas pga sophanteringen är till största del klara. Tack för allt samarbete. Det har varit ett stort arbete och det kommer att göras en uppföljning årligen.
Vägen upp till vattenverket kommer att repareras så att lastbilarna kan komma fram. Den lilla vägen har blivit sliten på ett ställe.
Klippning av diken är beställt och utförs närmaste veckan.
Ekonomiskt så ligger vi bra till i förhållande till budget. Det har kostat mer på vissa ställen men då i gengäld har vi gjort av med mindre pengar på andra områden.
Vedsjön är i princip färdigställd. Två rastplatser blir det och stigen är klar. Den ligger på samfälld mark och tillgänglig för alla boende. Man kan ta sig dit via Tranans väg och från skogen. Mer information kommer senare från den ideella föreningen, Bevara Vedsjön, som sköter sjön.
Kontiunitetsplanen är ett pågående arbete och komplertteras eftersom med handlingsplan, telefonnummer, kontaktpersoner och företag som vi har avtal med. Allt det arbetet kommer vara superbra att ha dokumenterat när man tex byter ut en styrelsemedlem.
Golfklubben gör väldigt mycket för vår fina miljö här i Burvik. Både för golfare och icke-golfare. Just nu genomför de en nyemission på aktier och erbjuder aktieköp. Man kan även bli passiv medlem/stödjande medlem i klubben och visa sin uppskattning på så vis. Alla bäckar små behövs för en blomstrande klubb och ett fint område vilket gynnar alla på det ena eller andra sättet. Kontakta någon i klubben eller gå förbi i shoppen/receptionen.
Augusti ser ut att bli fortsatt fin vädermässigt så mycket golf finns kvar att utöva eller att gå långa vackra promenader. Själv uppskattar jag inte att gå, så njuta av vädret ska jag göra med en bok i hammocken. Ha en fortsatt skön sensommar.
Nästa styrelsemöte har vi 28/9 och redan då kommer vi att börja med budgetarbetet.
Sen 28/10.
Hälsningar
/ Cicci Thurlin, er ordförande.
16/6 - 2025
Hej!
Efter årsstämman har vi haft både ett konstituerande möte med den nya styrelsen och ett första styrelsemöte. Ansvarsområdena är fördelade och jag är glad att vi har så erfarna styrelsemedlemmar som är intresserade och lyhörda på jobbet de gör för alla medlemmar.
Till helgen är det midsommar och många kommer att ha besök av släkt och vänner. Det innebär att vi tillsammans behöver vara försiktiga med användning av vatten denna helg. Det gäller oavsett om man använt mycket eller lite vatten i övrigt under året. Vi har inte kommunalt vatten utan får hushålla med vårat eget. När det är storhelger så är risken att vattennivån går ner för lågt i vattenverket. Både förra året och förr-förra året klarade vi det galant och behövde inte stänga av något vatten nattetid för påfyllning. Det är tacksamt för alla. Grundvattennivåerna i södra Sverige är låga redan nu men än så länge ser det ok ut i Uppland.
Vi har fått in de flesta vattenmätaravläsningarna, återstår ca 25st. Så rapportera in om ni inte gjort det redan. Hittar ni inte mailet med den digitala länken så går det bra att maila till: info@burviksbo.se Det är Pär som gör jobbet med sammanställningen och kommer att skicka ut fakturor till de som använt mer vatten än det som ingår i årsavgiften.
Lantmäteriet kommer att sammankalla till ett informationsmöte ang lantmäteriförrättning men är försenade i sitt arbete. Vi kan räkna med att det blir av i början på hösten.
Mycket att se fram emot denna tid, midsommar, golfveckan och blomsterrabatter med Dahlior. Våran Alma går på klubbens golfläger för ungdomar och det började med regn men vi får hoppas på sol resten av sommaren 🌸☀️🌸 Passa även på att gå och käka på restaurangen i Burvik, både golfare och icke golfare är välkomna. Både gott och trevligt.
Glad midsommar, hälsningar
/ Cicci Thurlin, er ordförande.
26/3 - 2025
Hej!
Vi har haft styrelsemöten samt möte för handlingsplan och riskanalys.
Hans E och Björn LS har gjort ett gediget arbete med sammanställning av detta. Allt för att kunna hantera kontinuerligt underhåll, händelseförlopp, kontaktkedja och även akuta incidenter.
Årsberättelse är sammanställd av Pär och överlämnad till revisorerna. Ekonomin ser stabil ut även om vi använt oss av en del fonderade medel under 2024 och vi nu betalat tillbaka moms till staten. Utav alla fastighetsägare så är det 6 st som fortfarande inte betalat årets avgift. Om ni är osäkra på om ni fått fakturan så dubbelkolla detta gärna. Kolla då även inkorgen för skräppost/spam i er mail. Kontakta sen info@burviksbo.se
De nya sopkärlen distribueras ut från v18 i Burvik. (postnr 741 98). Många av er har fått ett meddelande om detta i sin Kivra.
Patrik har haft kontakt med Pousette i Edsbro ang färdigsnickrade ställ för de nya kärlen men vi har ännu inte fått något priserbjudande. Vi borde få ett svar senast nästa vecka. Är ni intresserade av att köpa ett ställ så kan ni maila till Patrik på: nordicmail@yahoo.se
Service är gjord i vattenverket av saltfilter mm. Borrhålet för råvatten kommer i vår att renspolas som ett led i normalt underhåll efter pumpbytet. Vissa avstängningsventiler i anläggningen för vatten som är trasiga ska bytas, inventering och prioriteringar görs av de ansvariga.
Har ni, på er gata, bestämt att hålla bommar låsta alla dagar så behöver ni se till att dessa är öppna när sopbilen kommer på sin schemalagda runda. Annars är risken att det inte blir tömt hos er.
Lantmäteriet kommer att sammankalla till ett informationsmöte ang lantmäteriförrättning (Burvik tomt ab) gällande överförande av anläggningarna som samfälligheten förvaltar och fördelning av andelstal (samfälligheten). De har en förhoppning om att hålla det mötet innan sommaren i år. Det är Lantmäteriet som skickar ut den kallelsen. Vi förväntar oss att det blir i en lokal i Knutby.
På golfklubbens hemsida kan man läsa att reparationer är i full gång efter vattenskadan i klubbhuset. Restaurangen planerar att kunna öppna i april i sin vanliga lokal. Resten av verksamheten (shop/kansli/reception) förläggs i "gamla shoppen" nere vid rangen. Restaurangen är en tillgång för alla oss som bor i Burvik, även om man inte golfar. Vi önskar de nya krögarna Aydin Tasel och Daniel Sjökvist välkomna och ett stort lycka till.
Årsstämman 2025 hålls den 18/5. Kl: 10.00. Kallelse mailas i april.
Vi har bokat Knutbygården som möteslokal iår.
De säger att det är ett riktigt "musår i år" de som har koll på sånt. Det tycker iaf jag märks. Inte mysigt alls. Vi har ofta skogsmöss i våra råttfällor. När vi flyttar ut sen för sommaren och tar med katten så lär hon äta mycket mindre kattfoder kan man tänka. Nu ska jag åka o köpa lite Dahliaknölar för våren är väl snart är här 🌸☀️🌸
Vänliga hälsningar
/ Cicci Thurlin, er ordförande.
21/1 - 2025
Hej!
Då har ett nytt år börjat och vi har haft vårt första styrelsemöte.
Vi har en ny tillförordnad suppleant från januari då vi har en vakans. Det är valberedningen som hittat en kandidat som kan hjälpa oss fram till att han kan röstas in senare i vår, på stämman. Hans Eskemyr heter han och han har redan satt igång arbetet med kontinuitetsplan och riskanalys för våra anläggningar, tillsammans med vår sekreterare Björn LS. Vi är tacksamma för detta och han är en förstärkning för samfälligheten.
Belysning i området som är trasigt kommer att åtgärdas i jan-feb, där det inte behövs skylift. De mer krävande undehållet åtgärdas senare i vår.
Nu i helgen upptäcktes ett stopp i avloppet vid 3ans green, nedanför vattenverket. Man stängde av vattnet 5 min lokalt på Enens väg sen beställde Göran en spolbil. Igår var de här och slamsög och det visade sig vara en fettpropp. Vid vårt grovreningsverk har det observerats att det kommer in lite för mycket fett. Det är väldigt effektivt underhåll om alla hushåll är noga med att inte spola ner onödigt med olja och matfett i vasken. Med fördel torkas överflödigt fett först med papper som sen läggs i kompost/matsopor, innan man diskar. Vilket många också redan gör såklart.
Ett enkelt sätt att se om man har en vattenläcka hemma hos sig är att ta ett foto på vattenmätaren när man åker ifrån huset och sen ett nytt foto när man kommer tillbaka. Då får man ett direkt svar på om det gått åt något vatten när ingen var hemma och man förväntat sig noll åtgång. Enkelt och det ger en bra trygghet.
Idag hade Peter Wedin och jag ett uppföljningsmöte med skyddsombudet för sopåkarna ang arbetsmiljön och de ändrade regler som nu gäller inom kommunens sophantering. De mindre åtgärderna är nästan klara och nu återstår lite större ändringar tex förbättrade vändplaner på vissa ställen. Alla vändplatser ska hållas fria så sopbilar och utryckningsfordon kan komma fram/vända sina fordon. Skyddsombudet vill verkligen framföra detta, då det på några ställen är trångt och är än mer viktigt att man inte tex parkerar utanför tomtgränsen. Är man osäker på var sin tomtgräns går exakt, kontakta Peter Wedin, så hjälper han er.
Mail: peterwedin10@gmail.com
De nya, större sopkärlen, kommer att sättas ut från 1/3 2025 och kommunen räknar med att det tar ca 4 månader. Vi återkommer om vi får ett mer exakt datum för just vårt område.
På Uppsala Vatten finns mer information om man vill läsa om den nya fastighetsnära insamlingen (FNI).
Regn, rusk och snö och slask blir väl kvar länge till men vi går mot ljusare tider i alla fall. Solen visar sig lite mer varje vecka. Det får man glädjas åt. Vi eldar på och nästa styrelsemöte har vi den 23/2.
Årsstämman 2025 hålls den 18/5.
Vänliga hälsningar
/ Cicci Thurlin, er ordförande.
Exempel på tomtkarta
2024 Mer gamla texter finns under rubriken Arkiverat 2024
2023 Mer gamla texter finns under rubriken 2023 Ordförande...
2022 Mer gamla texter finns under rubriken Arkiverat
16/6 - 2022
Hej, Cecilia (Cicci) här!
Jag blev vald till eran nya ordförande nu i maj 2022 efter att ha varit med i styrelsen i 1 år som webmaster (hemsidan mm).
Det känns roligt och jag är förväntansfull på vad detta år ska innehålla för oss. Som tur är för mig så sitter ju Anders Strid kvar i styrelsen så jag inte blir helt vilse. Känner mig faktiskt väldigt trygg med hela den styrelsen ni röstade fram. Tror att vi kommer att komplettera varandra bra. Nytt för detta år är att jag ville ha en vice Ordförande och vi valde Hans Lund som suttit i styrelsen flera år.
Ni hittar alla namn under fliken Styrelse.
Jag bor uppe på Tallens väg med min man Markus, barnen Walter och Alma. Vi bor även i Uppsala där barnen går i skolan. Jag tog grönt kort i golf förra året och det går sisådär kan jag säga men Footgolf och Fotbollsgolf har jag spelat sedan 2005. Har ni inte spelat våran egna bana här i Burvik ännu så råder jag er att göra det så fort ni kan. As-kul!
Hoppas vi ses och undrar ni över något så kontakta mig gärna eller valfri person i styrelsen.
Vänliga och förväntansfulla hälsningar
Cicci
23/4-2022
Vårt Burvik, Burviks fritidsområde, fungerar som en egen liten kommun, i Uppsala kommun.
Vi har eget vatten och eget avlopp, egen gatubelysning och egen sopning och plogning av vägarna.
Allt administreras av samfällighetens styrelse som ni väljer i maj varje år.
Uppsala kommun har inte med underhållet av detta att göra.
Jag förstår att man som nykommen, eller bott här en tid, inte vet till 100 % hur Burvik samfällighet fungerar, nu kanske det blir lite klarare.
Då vi inte har någon fastighetsskötare som tittar till området hela tiden,
kommer det an på varje medlem i samfälligheten att tala om för styrelsen om något har hänt.
Det kan vara t.ex. ett vattenläckage eller avloppsstopp, om gatubelysningen inte lyser,
en vägbom är trasig, ett träd som har fallit eller annat som påverkar oss alla.
Våra kontaktuppgifter i styrelsen finns här på vår hemsida: Styrelse
Gemensam adress till Burviks samfällighet är: info@burviksbo.se.